Rulota, un fel de cort mai rigid cu un dush incapator, care nu e conditionata de prezenta copacilor pentru treburi mari sau mici.
Ce trebuie sa faceti cand vreti o rulota ?
Simplu, sa va ganditi ca rulota e cel mai mare joc de lego posibil. Asta e, o fantezie.
In principiu cu o rulota poti sa faci ce vrei tu, dar primul lucru si cel mai important e ca "baza" sa fie solida.
Ce inseamna baza la o rulota ? Probabil sasiul sa fie drept, anul de fabricatie sa difere de anul mortii vreunui poet national si eventual producatorul rulotei sa fie inca pe piatza si nu in mizeria unui faliment rasunator. Bine, asta zice unul care are Beyerland, producator care nu mai exista pe piatza. Ideea e totusi ca e bine ca producatorul sa existe si rulota sa nu aiba mai mult de 10 ani.
Da, e mai scumpa, dar ce platesti ca "tinerete" nu platesti ca "intretinere". La rulote asta conteaza.
Rulota e compusa din mai multe piese care se pot schimba foarte usor:
frigiderul de exemplu se schimba imediat, mobila probabil ca nu, geamurile si chepengurile iarasi imediat, masa, pompe, garnituri etc.
la rulota se poate adauga in caz ca nu are deja: incalzire, apa calda, rezervoare de apa si gaz, baterie, panou solar, prize, orice.
Repet, rulota e un lego, producatori exista pentru componente, cam 2-3 pe fiecare componenta.
Cineva mi-a spus ca .. rulota o sa iti schimbe felul in care mergi in vacantza, gen unde mergi si asa. Eu nu vad lucrurile asa, eu merg in aceleasi locuri (in special munte) si o folosesc fara nicio problema. E un confort, nu il vreau neaparat dar e bun. Nu mi-as inchipui sa stau 5 zile la cort in ploaie, dar in rulota sa stau 5 zile cand afara ploua e perfect, recuperez la somn...
Cum iti dai seama daca e bine sa te desparti de o rulota inainte sa o inmatriculezi pe numele tau ?
Rulota este facuta din lemn, metal, plastic. Lemnul sa nu fie putragait, plasticul sa nu fie spart, metalul sa nu fie taiat.
Lemnul se poate inlocui, plasticul doar daca investesti, metalul e aluminiu deci nu e chiar asa simplu de prelucrat.
Rulota o sa aiba urme pe ea in cazul infiltratiilor: la exterior/interior o sa fie umflaturi, urme in interior gen negreala sau decolorari pe tapet.
Si asemeni altor boli, rulota daca nu e curata o sa miroasa usor inauntru, a orice.
Podeaua, daca podeaua e rupta sau are "gauri" FUGI, FUGI.
Totul se poate repara, nu asta e problema, problema e daca vrei deranjul.
Cum se conduce rulota ?
Eu zic, cu grija, si eventual preventiv. E amuzant cu rulota pe autostrada ca boul din spate nu poate sa iti mai dea aceleasi flashuri de cacat pe simplul motiv ca nu face decat sa iti lumineze argintaria din bucatarie. La fel si cand franezi, multi o sa franeze mai tare ca tine doar de frica cafelei care inca fierbe la tine pe foc, sa nu se verse la el pe capota . Rulota o sa aiba tendinta sa iti ridice fundul masinii atunci cand mergi pe denivelari si o sa te faca sa franezi mai greu. De asemenea rulota o sa aiba grija de consumul tau in felul cel mai pervers posibil.
Cand se merge cu rulota ?
Oricand nu e cod rosu, pe galben e ok; pana la urma, depinde de abilitatile tale de condus si de masina unde ajungi si cand. Stiu oameni care traverseaza rauri prin vad cu rulota. Iar eu am mers iarna cu ea pe sosea acoperita cu zapada. Deci e ok.
Cum se leaga la masina ?
Rulota are 2 legaturi majore cu masina, una este electrica, flexibila si relativ neimportanta care transfera "luminile" masinii la capatul rulotei; cealata este o legatura metal pe metal care face ca masina ta si rulota sa devina unul si acelasi lucru. Importante sunt amandoua cuplarile, mare atentie. Roata de pe protzapul rulotei, sa o strangi bine inainte de drum, nu vrei ca din cauza socurilor sa se elibereze si sa se invarta ca ruleta pana atinge asfaltul, nu vrei asta, deci il strangi bine.
Practic o prindere conteaza pentru RAR si ceilati participanti la trafic, cealalta pentru tine.
Cum ma pregatesc de drum ?
Eu am inceput sa apreciez avioanele si felul in care sunt puse lucrurile in avion dupa primul drum cu rulota. Sa explic de ce, orice nu e prins bine si nu e asigurat o sa zboare prin rulota tot drumul. Si asta e amuzant daca nu ar durea. Unele lucruri dor ca sunt scump de inlocuit, altele dor cand iti cad in cap sau cand nu le mai gasesti. Ideea de baza e asa, pleci la drum cu totul asigurat si asezat in asa fel incat nimic sa nu perturbe ordinea; ajungi si despachetezi sau rearanjezi astfel incat sa iti fie pe bunul plac. Daca crezi ca vaza cu flori o sa stea pe masa doar pentru ca mergi pe autostrada te inseli amarnic. Totul trebuie sa fie asigurat, totul trebuie sa fie inchis, tot ce poate sa curga o sa curga, tot ce se poate sparge o sa se sparga. Murphy nu a avut rulota, dar a avut o premonitie asupra aparitiei ei. DACA cumva crezi ca hainele o sa stea in cuier cat timp tu conduci, esti naiv(a).
Ce pot sa fac in rulota ?
Orice, cu precizarea ca daca in "Vama" cand erai la cort si cineva pozitiona farurile aprinse spre cortul tau avea o radiografie a tot ce se intampla acolo, daca cineva aprinde farurile spre rulota si transperantele sunt inchise o sa moara de plictiseala.
Caldura in rulota e probabil alt lucru pe care un cort nu o sa il ofere niciodata, la fel si lipsa condesului.
Rulota este o camera de hotel mobila, fara room service. Poti sa iti duci camera de hotel in parcari amenajate sau undeva unde nu o sa se planga nimeni ca stai o zi - doua.
Cum am grija de rulota ?
Probabil ca primul lucru si cel mai important e sa nu iti bati joc de ea atata timp cat o tragi dupa tine, nu dai cu ea in gropi, nu o rupi cu cuplul, nu o bagi pe forestiere si tragi de ea ca la raliu. Dupa care, o duci la cineva care se pricepe, sau invetzi tu cum sa o intreti. Exista operatiuni care se fac la intervale regulate ca la masina. Nu vreau sa intru in detalii acum.
Cu ce o tragi ?
Cu ce ai, cu ce poti. Legal masina trebuie sa fie mai grea decat rulota. Practic motorul sa aiba ceva cuplu/putere. Dar cel mai important e sa ai CUI la masina, ca la firma. Acul de la apa o sa stea mai sus ca de obicei cand urci rampe cu rulota dupa tine.
Cat de tare pot sa ii dau in goarna ?
Trebuie sa iti dai seama, ca rulota e un fel de catarg, cam asa se comporta, un catarg pervers cu doua fetze, una paralela cu masina una perpendiculara pe masina.
Vantul o sa il simti in ambele. Mai greu o sa fie cand iti bate din lateral. Cel care iti vine din fatza o sa iti ingreuneze inaintarea iar cel din spate o sa te faca sa te gandesti de doua ori daca ai inchis capacul la wc.
Si atunci sa vorbim de viteza, poti sa ii dai 110 pe autostrada probabil si cam asta e viteza maxima. Daca esti foarte grabit, poti sa iti montezi un truc gen esp pentru rulote care o sa iti franeze rulota automat inainte sa iti intre in tangaj.
Dar eu zic ca daca e vorba de relaxare si mai ales de drumurile din Romania, 110 e decent si merge.
Depasiri cu rulota se pot face, dar mai bine il scoti pe celalalt de pe drum decat sa il depasesti.
Alte artificii ?
Oglinzile retrovizoare se extind ca sa vezi in ele masinile ce vin. Mie imi place sa orientez retrovizoarele masinii in pozitia jos cat sa vad rotile rulotei si incadrarea ei pe drum, iar cele extinse le pozitionez in asa fel incat sa vad cine e in spatele meu.
Eu dau semnal ca sa ii ajut pe cei din spate, prefer asta unor depasiri la mustata sau total lipsite de vizibilitate.
Unde iti deserti vasul colector al toaletei ?
Pe masina unuia care te-a enervat, in putinele locuri amenajate, sau cu mare atentie la cineva in WC.
Campinguri in Romania?
De ce ?