Informatii deosebit de proaspete despre drumul Tulcea - Chilia Veche.
Vrand sa merg spre Chilia Veche cu masina, am incercat sa ma documentez pe net, insa nu am gasit decat informatii incomplete, vechi sau eronate. Am mers si a iesit foarte bine, asa ca m-am gandit sa postez cateva detalii pentru cei care au de gand sa mearga pe acolo in vara aceasta.
1. BACUL
Din Tulcea, trebuie luat bacul spre Tudor Vladimirescu. Locul de imbarcare be bac e destul de ascuns, ca punct de reper exista un rond in care se afla MGM Palace, de acolo o luati in jos spre Dunare si dupa ceva drum intortocheat cu multe intersectii ajungeti. Exista si un indicator destul de anemic aproape de locul imbarcarii. Bacul costa 15 RON si trece apa in vreo 5, maxim 10 minute. Dinspre Tulcea spre Tudor Vladimirescu bacul e programat sa treaca o data la 2 ore, ceva in genul 9, 11, 13, 15, 17, insa de obicei trece mai des daca sunt suficiente masini. Cand am fost noi erau 3 masini, insa am inteles ca pe partea cealalta erau mai multe, asa ca ca a plecat la 12.00. A doua zi la intoarcere s-a umplut bacul, deci nu cred ca ai de asteptat prea mult indiferent de ora la care ajungi.
2. TAXE
Se vorbeste in ultimul timp despre o taxa de 20 RON catre mediu sau ARBDD si inca una de 10 RON catre Consiliul Judetean Tulcea. In primul rand e greu de gasit locul fizic unde ar trebui platite aceste taxe, am intrebat vreo 4-5 oameni dupa care am renuntat. In al doilea rand, mi s-au parut cam mari si inutile, asa ca am decis sa mergem fara, cu mentalitatea pur mioritica de a ne intelege amiabil in cazul unui control. Am trecut prin 3 puncte cu politie de frontiera, dar nici macar o data nu am fost intrebati daca am platit acele taxe. Mai mult decat atat, se pare ca dispozitiile in privinta lor sunt neclare, drept pentru care nimeni nu se oboseste sa se conformeze. Nu garantez ca situatia va dura la nesfarsit, insa daca va duceti acum va recomand calduros sa nu platiti nici o taxa. Nu e nevoie.
3. DRUMUL
Exista un drum pietruit care merge de-a lungul Dunarii pana la Chilia Veche si de asemenea o multitudine de drumuri de pamant cu origini si directii si finalizari neclare. In terminologia locala, drumul de pamant se numeste "drum negru", trebuie sa se inteleaga clar ca e vorba de o categorie de drum si nu de un drum anume.
Drumul pietruit este distrus, arata ca un fel de loc bombardat, cu gropi mari, frecvente si dispuse peste tot de-a lungul si latul drumului, astfel ca in foarte multe locuri nu pot fi ocolite. Nu va ganditi la un drum cu piatra cubica sau mai stiu eu de care, ci la un drum pe care din cand in cand vezi pietre. Drumul masoara fix 75 km si se parcurge cam in 3 ore. N-ar fi foarte mult, dar senzatia este efectiv ca nu se mai termina, probabil din cauza disconfortului intens.
As spune ca cel mai grav lucru este ca structura distrugerilor nu este uniforma, nu poti sa-ti definesti un stil de mers pe care sa-l urmezi cap coada, ceea ce iti solicita nervii la maxim. Cred ca cea mai proasta portiune este cea de la inceput, pana la Pardina, dupa care urmeaza o bucata bunicica de cativa km, apoi se strica iar insa nu chiar ca la inceput. Viteza maxima pe bucata buna a fost cam 40kh/h iar in rest cam 20km/h.
In cea mai mare parte a drumului nu exista borne de kilometraj, prin urmare nu stii cat mai ai de mers. Singura calitate reala a acestui drum este ca se poate practica si pe ploaie si este clar, nu ai cum sa te ratacesti. In masura in care te mai poti gandi la asa ceva, exista chiar si portiuni frumoase, strajuite de arbori masivi.
Exista mai multe puncte de control ale Politiei de Frontiera unde trebuie sa arati buletinul. Politistii au fost surpinzator de amabili, lucru care m-a bucurat, gandindu-ma ca de fapt asa e normal sa fie oamenii si ca asta e atitudinea care cere cel mai putin efort. Imediat dupa postul de Politie de la Patlageanca, se face un drum de pamant catre ecluza, care scurteaza cu 8 km drumul principal si nu mai trece prin Ceatalchioi si Plauru. Ca timp nu stiu daca scurteaza neaparat, drumul de pamant taie tocmai bucata bunicica despre care vorbeam anterior. Este oricum o experienta interesanta, asa ca se recomanda. Daca ploua, uitati complet aceasta varianta.
De la ecluza intri iar pe drumul pietruit, dupa care creativitatea, spiritul de orientare si norocul iti pot face viata ceva mai frumoasa pentru o bucata de vreme. Mai precis, exista diverse drumuri negre paralele cu drumul pietruit, care insa nu au atatea gropi si pe care se poate merge mult mai repede. recordul a fost de 80km/h ceea ce e colosal. Elementul cheie este sa incerci sa mergi paralel cu drumul principal, ceea ce e destul de usor in cea mai mare parte a timpului. La bifurcatii va recomand sa iesiti in drumul peitruit, e mai sigur. Ma vad nevoit sa repet, este exclusa deplasarea pe drum negru daca ploua.
Au fost surprinzator de multe masini pe drum, concluzia: romanului ii place sa sufere.
4. MASINA
Legea Nr. 1/11.07.2009 - se face obligatoriu plinul pana la refuz in Tulcea.
Legea Nr. 2/11.07.2009 - nu se merge cu masina de oras. Noi am mers cu Dacia 1310, masina de sacrificiu pe care la nevoie o lasam acolo de tot fara mari regrete, insa a facut fata cu brio solicitarilor chinuitoare. Am vazut si un Matiz care se descurca surpinzator de bine, ceva masini de teren si oameni nefericiti care sufereau cu Skoda Octavia sau alte masini neproiectate pentru Delta Dunarii. In primul, rand multe gropi sunt foarte adanci, am atins si cu Dacia, dar nu grav. Alte masini mai joase ating sigur si rau. In al doilea rand daca mergi cu o masina la care tii cat de cat, trebuie sa mergi extrem de incet, nu vad nici un fel de placere in a conduce o zi intreaga pe un astfel de drum.
5. CHILIA VECHE
Un satuc mic, linistit, nimic cu adevarat impresionant, dar cu siguranta un element de palmares pentru vitejii care au resit sa invinga vicisitudinile drumului pietruit cu bani Europeni (!). Biserica este neasteptat de mare, foarte frumoasa, dar in reparatii capitale, probabil ca o sa fie gata in cativa ani. In rest, case vechi cu acoperis de stuf si un motiv ornamantal specific, scheletul unui presupus hotel care incepuse sa fie construit pe vremea lui Nea Nicu si un port jalnic, a carui imagine predispune la sinucis, automutilat sau alte sporturi moderne.
Cazarea se face in mod firesc la Pensiunea Vital, o casa mare si verde care iti sare in ochi imediat ce intri in sat.
Preturile mai mult decat decente, mese generoase si ieftine cu peste mult si servire ireprosabila. Sa tot stai. Foarte important: in Chilia Veche nu sunt tzantzari, habar n-am de ce.
6. BARCA
Cel mai sanatos lucru pe care poti sa-l faci este sa te plimbi cu barca, care insa costa 50 RON/ora plus ceva extra pentru barcagiu. Partea proasta este ca trebuie sa mergi destul de mult pana iesi in lacuri si orele trec cam repede. Intoarcerea pe bratul principal este impresionanta, o senzatie cu adevarat autentica. Barca cu motor mic se pare ca prinde cam 30km/h, simti vantul destul de tare. Aflam ca nu prea mai e peste in Dunare, in parte si datorita braconajului cu curent electric, o imbecilitate moderna de prins peste, care insa ii omoara sau sterilizeaza si pei cei care scapa (se pare ca nu mai depun icre daca "ii prinde curentul"). Ma rog, dupa cum se poate observa Uniunea Europeana nu exceleaza la capitolul "eficineta in protectia mediului in tarile care au aderat recent".
7. CEVA GANDURI
Mi s-ar fi parut ceva fascinant sa trecem Dunarea in Ucraina sa bem o bere, mancam un peste etc. Logistic ar fi foarte simplu si lucrul asta ar incuraja turismul si dezvoltarea locala pentru ambele state. Momentan insa ne putem pofta in cui. Poate ca stra stra nepotii nostri vor reusi acest lucru.